True
Kennis.TV - TV kijken via internet, de beste Kennis tv-programma's bij elkaar! Nederland.FM   Nederland.TV   Contact   Privacy & Cookies  

Nu te zien - Alle afleveringen
Nu te zien
Nu te Zien!: Afl. 14

De monochroom grijze sculpturen en installaties van de Belgische kunstenaar Hans Op de Beeck worden in Kunsthal KAdE in Amersfoort gecombineerd met depotstukken uit het nieuwe CollectieCentrum Nederland. Daar hebben vier musea hun collecties ondergebracht: het Nederlands Openluchtmuseum, Paleis Het Loo, het Rijksmuseum en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Directeur van Museum JAN Marieke Uildriks bekijkt de dialoog tussen de zeer verschillende kunstwerken.



Nu te zien
Nu te Zien!: Afl. 13

In Museum Prinsenhof Delft kijkt Bart Rutten, directeur van het Centraal Museum, naar de verschillen en overeenkomsten tussen Delfts keramiek van rond 1700 en de keramiek van hedendaagse makers. De experimenteerdrift van de Delftse plateelbakkers is ook nu terug te vinden bij makers die willen blijven vernieuwen met behulp van bijvoorbeeld 3D-printers. Of ze gaan op zoek naar verduurzaming door verschillende baktechnieken en het gebruik van lokale klei en regenwater.



Nu te zien
Nu te Zien!: Afl. 12

Artistiek directeur van het Amsterdam Museum Margriet Schavemaker bekijkt in Bureau Europa in Maastricht glas in de architectuur, in al zijn verschillende verschijningsvormen. Van glas-in-lood tot industriële producten met toepassingen in kunst, mode, design en gezondheid.



Nu te zien
Nu te Zien!: Afl. 11

Mikalojus Konstantinas Ciurlionis (1875-1911) is de beroemdste kunstenaar van Litouwen. Een muzikaal wonderkind dat tijdens zijn leven vooral bekend is geworden als componist. Maar hij maakte ook 400 mystieke, vaak symbolische werken. Die bekijkt directeur van Musea Zutphen Paulo Martina in museum Belvédère in Heerenveen.



Nu te zien
Nu te Zien!: Afl. 10

Directeur van Museum Voorlinden Suzanne Swarts onderzoekt de roots van virtual reality in het Teylers Museum in Haarlem. Daar zijn zowel 19e-eeuwse als hedendaagse illusies te zien: van een VR-bril tot het Kaiserpanorama, van stereokijkers tot AI-beelden.



Nu te zien
Nu te Zien!: Afl. 9

Roelant Savery (1578-1639) was dé schilder van de dodo, de legendarische uitgestorven vogel. Op de tentoonstelling over zijn werk in het Mauritshuis ontdekt Bart Rutten, directeur van Centraal Museum, dat hij over veel meer talenten beschikte. Naast dieren schilderen, tekende Savery als een van de eersten de gewone mens, buiten van een afstandje en schijnbaar ongemerkt. Hij tekende onder anderen boeren, bedelaars en marktvrouwen. Hij maakte ook het eerste Nederlandse bloemstilleven, vol bloemen, insecten en kleine dieren.



Nu te zien
Nu te Zien!: Afl. 8

Het Centraal Museum in Utrecht is na bijna twee jaar weer geheel heropend met een nieuwe collectie-opstelling. Directeur van Teylers Museum Marc de Beyer is er enthousiast over. De werken worden op een nieuwe manier gepresenteerd, thematisch en in een vast parcours, met hedendaagse interventies. Zo hangt een hedendaags werk van Iris Kensmil naast portretten van de 16e-eeuwse schilder Jan van Scorel. Daarnaast is er een aparte modezaal en een zaal voor Gerrit Rietveld, van wie het museum de grootste collectie ter wereld heeft.



Nu te zien
Nu te Zien!: Afl. 7

Schilders van de Haagse School, zoals Mesdag, Maris, Jozef Israëls en Suza Robertson, geven in hun doeken een inkijkje in het leven van kinderen aan het einde van de 19e eeuw. Directeur van Museum JAN Marieke Uildriks bekijkt de intieme, vermakelijke en soms hartverscheurende kinderportretten op de tentoonstelling Kinderen van de Haagse School in Museum Panorama Mesdag.



Nu te zien
Nu te Zien!: Afl. 6

De Amerikaans-Joodse kunstenaar Sol LeWitt (1928-2007) is een van de grondleggers van de conceptuele kunst: hij vond dat een idee op zichzelf al kunst kon zijn. Artistiek directeur van het Amsterdam Museum Margriet Schavemaker bekijkt in het Joods Museum zijn 'wall drawings' en zijn band met de Nederlandse kunstscene uit de jaren 70. Hij ontwierp ook de tegelpatronen voor drie pleinen in de buurt van het museum in Amsterdam.



Nu te zien
Nu te Zien!: Afl. 5

De kleinkinderen van de Japans-Amerikaanse kunstenaar Shinkichi Tajiri (1923-2009) hebben in het Bonnefantenmuseum in Maastricht een tentoonstelling over hem gemaakt. Directeur van Musea Zutphen Paulo Martina bekijkt hoe zijn levensverhaal impact had op zijn kunst. En dat leven was bijzonder; van internering in een Amerikaans concentratiekamp na de aanval op Pearl Harbor, tot een zelfverkozen ballingschap naar Europa en ten slotte een leven in het teken van de kunst met zijn kinderen en kleinkinderen op kasteel Scheres bij Baarlo.



Nu te zien
Nu te Zien!: Afl. 4

In het Dordrechts Museum tonen dertig hedendaagse kunstenaars hun visie op de liefde. Directeur van Museum Voorlinden Suzanne Swarts bekijkt de uitbundige en veelzijdige werken die gaan over lust tot moederliefde, liefdesverdriet tot erotiek. Met grote namen als Marlene Dumas en Tracey Emin, en als inspiratiebron een schilderij van Ary Scheffer uit 1850: De Hemelse en Aardse Liefde.



Nu te zien
Nu te Zien!: Afl. 3

Op hout geschilderde Egyptische mummieportretten werden na het inwikkelen van de overledene op het gezichtsgedeelte bevestigd. Tegenwoordig worden ze gezien als de vroegst bekende, realistisch geschilderde portretkunst. Maar wie waren de geportretteerden? Directeur van Teylers Museum Marc de Beyer zoekt het uit op de tentoonstelling in het Allard Pierson Museum.



Nu te zien
Nu te Zien!: Afl. 2

Het lijkt alsof de wereld pas recent openstaat voor de vrouwelijke, sensuele kunst die Kinke Kooi al ruim veertig jaar maakt. Zo won ze recent de Gerrit Bennerprijs van de provincie Fryslân en heeft ze ter ere daarvan een tentoonstelling in het Fries Museum. Directeur van Centraal Museum Bart Rutten bekijkt daar haar dromerige en lichamelijke tekeningen en schilderijen, waarin ze onderzoek naar 'beschamende zaken' als vetkwabben en menstruatie niet schuwt.



Nu te zien
Nu te Zien!: Afl. 1

Kunst maken van de wortels van gras, dat is wat Diana Scherer doet. In Museum Kranenburgh in Bergen bekijkt Marieke Uildriks, directeur van Museum JAN, de indrukwekkende patronen van deze pionier in biotechnologische kunst. Diana Scherer stuurt de natuurlijke groeiprocessen van wortelstelsels in op de computer gemaakte sjablonen, waarin je celstructuren, bandensporen en spinnenwebben kunt herkennen.