-
- Nederland.TVJongeren.TVNederland.TVSporten.TV
- Amusement.TVKennis.TVNieuws.TVVoetbal.TV
- Beurs.TVKinderen.TVOnrecht.TVWeer.TV
- Cultuur.TVKook.TVOranje.TVWoon.TV
- Formule1.TVLachen.TVPolitiek.TV
- Gamen.TVMensen.TVReis.TV
- Geloof.TVMode.TVSerie.TV
- Gezondheid.TVMuziek.TVSpeelfilm.TV
- Informatief.TVNatuur.TVSpelletjes.TV
VPRO Cinema extra - Alle afleveringen
Een goede filmposter dient twee doelen. Het moet een creatieve en opvallende vertaling zijn van de film en het moet de film verkopen. Noa bezoekt Filmmuseum Eye, waar zestigduizend filmposters bewaard worden. Curator Soeluh van den Berg vertelt over de historie van filmaffiches. Noa spreekt ook met filmposterverzamelaar Ronald Simons over zijn uit de hand gelopen hobby, en de jonge ontwerper Abel van Erkel laat in zijn studio zien op welke bijzondere wijze zijn posters tot stand komen.
Setfotograaf Jaap Buitendijk werkte aan films als Barbie, Wonka, 12 Years a Slave, Children of Men, Harry Potter, Bridge of Spies en vele andere. Noa Johannes zoekt hem op in zijn woonplaats Edinburgh en spreekt hem over zijn vak. Hij hoopt dat het op zijn setfoto's lijkt, alsof het er allemaal speciaal voor de foto stond. Maar niets is minder waar.
Noa spreekt twee makers van handgetekende animatiefilms. Twintig jaar geleden werd het een uitstervend beroep genoemd, maar inmiddels willen grote commerciële studio's als Disney weer films in deze stijl gaan maken. Noa spreekt het jonge Nederlandse talent Lava Hijzelaar, die na een opleiding in Parijs internationaal aan de weg timmert, en de Ierse regisseur Tomm Moore. Hij maakte drie films en kreeg voor alledrie een Oscarnominatie.
Visual effects artists maken in film het onmogelijke mogelijk. Daarbij staan er opvallend vaak Nederlandse namen op de aftiteling van grote films en series als Star Wars, Stranger Things, Wonder Woman en The Underground Railroad, zoals die van Didier Konings. Noa spreekt met hem en met Leon van Rooij, die met festival We Are Playgrounds een inspirerende verzamelplek heeft gemaakt voor visual artists uit de hele wereld.
Oscarwinnaar Steve McQueen maakte met De bezette stad een bijzondere film over het oorlogsverleden van Amsterdam zónder de gebruikelijke archiefbeelden. Hij baseerde zich voor de tekst op het veelgeprezen boek Atlas van een bezette stad van Bianca Stigter en koppelt dat aan beelden die hij maakte in de hoofdstad.
Of ze nou het publiek vormen bij een concert, militairen in een oorlogsstrijd of voorbijgangers in een drukke straat: figuranten zijn onmisbaar voor de sfeer, duiding en geloofwaardigheid van een scène. Noa spreekt figuranten Geert en Joke én figurantenbegeleider en casting director Sandra Rake over de ins en outs van het figureren, hun ambities en hun persoonlijke ervaringen op de set. Brad Pitt, Renée Zellweger, Jackie Chan, Marilyn Monroe... het zijn slechts een paar voorbeelden van wereldberoemde acteurs die ooit als figurant hun carrière begonnen.
Eerst muziek, dan beeld. Aandacht voor een experiment van Filmfestival Gent: aan 25 componisten werd gevraagd een muziekstuk te maken. Aan evenzoveel regisseurs werd vervolgens gevraagd om een van die stukken te kiezen en daar een korte film bij te maken. Precies andersom dus. Noa spreekt met twee deelnemers aan dit experiment: componist Tsar B en regisseur Jessica Woodworth.
Noa Johannes spreekt met enkele jonge makers uit Friesland en Limburg: Froukje van Wengerden en Guido Coppis. Deze makers situeren hun films het liefst in de regio waarin zij zelf opgroeiden. Staatssecretaris Uslu van Cultuur en Media maakte in juni 2023 bekend dat er komende jaren zes miljoen euro wordt geïnvesteerd in regionale filmprojecten en talentontwikkeling, met als doel meer films te produceren buiten de Randstad en zo bij te dragen aan een diverser Nederlands filmlandschap. Noa spreekt ook de mensen achter CineSud en New Noardic Wave, twee netwerken van filmtalent, die moeten zorgen dat het geld mooie films gaat opleveren.
Een goede filmposter dient twee doelen: het moet een creatieve en opvallende vertaling zijn van de film en het moet de film verkopen. Noa bezoekt Filmmuseum Eye, waar zestigduizend filmposters bewaard worden. Curator Soeluh van den Berg vertelt over de historie van filmaffiches. Noa spreekt ook met filmposterverzamelaar Ronald Simons over zijn uit de hand gelopen hobby, en de jonge ontwerper Abel van Erkel laat in zijn studio zien op welke bijzondere wijze zijn posters tot stand komen.
Succes op het grootste filmfestival ter wereld is fantastisch, maar heb je er ook iets aan voor je volgende film? De debuutfilm van de Vlaamse filmmaker Lukas Dhont werd in 2018 geselecteerd voor Filmfestival Cannes, waar hij vier prijzen won. Noa Johannes onderzoekt in Cannes wat de rol van een festival kan zijn bij de totstandkoming van een film. Dhonts tweede film Close werd in 2022 opgenomen in de hoofdcompetitie. Noa spreekt over het succes van de films met de mensen die het van zeer dichtbij meemaakten: de producent, de distributeur, de sales agent, de festivaldirecteur, de pers en natuurlijk met Lukas Dhont zelf.
Regisseurs Mijke de Jong en Thessa Meijer over hun vak. De Jong won naast een oeuvreprijs ook prijzen voor onder meer Tussenstand, Joy, Bluebird en Het zusje van Katia. Haar film Layla M. ging in première op het filmfestival van Toronto en sleepte nationaal en internationaal prijzen in de wacht. Noa Johannes gaat ook in gesprek met Thessa Meijer, die in 2015 een Filmfonds Wildcard won met haar afstudeerfilm Erkhii Mergen, over een oude Mongoolse man die letterlijk aan een dood paard trekt. Ze werd door het filmfestival in Cannes uitgenodigd voor een prestigieus talentprogramma.
Jan Schermer en Evelien van der Molen vertellen over hun vak. Sounddesigners zijn verantwoordelijk voor het totale geluidsontwerp van een film. Elke krakende deur en ritselende tak moet perfect klinken en daarnaast voegt een geluidsontwerper aan iedere scène de juiste sfeer toe. Jan Schermer was sounddesigner voor Another Round, waar het geluid zo naturel mogelijk moest zijn. Voor de Poolse sciencefictionfilm I Am Lying Now moest hij een mix maken tussen volstrekt nieuwe en vertrouwde geluiden. Evelien van der Molen vertelt over de film die haar inspireerde om sounddesigner te worden: de bizarre thriller Lost Highway van David Lynch.
Els Vandevorst en de talentvolle Max de Wolf vertellen over hun vak. Filmproducenten zijn vanaf het prille begin tot aan het laatste moment bij de film betrokken. Zij stellen het team samen, zoeken de ideale regisseur bij een script en zorgen ervoor dat er geld is om de film te maken. Els Vandevorst produceerde films van onder anderen Lars von Trier, Aleksandr Sokurov, Brian De Palma en Martin Koolhoven. Zij vertelt over haar vak aan de hand van de films Quo Vadis, Aida, Brimstone en Eden.
Jeroen Krabbé en Nora El Koussour vertellen over hun vak. Krabbé's carrière kent vele nationale en internationale hoogtepunten. Hij blikt terug op zijn rollen in films als Soldaat van Oranje, The Prince of Tides, James Bond-film The Living Daylights en de serie In therapie. Nora El Koussour brak door met haar hoofdrol in Layla M, en was daarna te zien in onder andere De belofte van Pisa en de hitserie Mocro Maffia. Zij vertelt over de film die haar inspireerde om het vak in te gaan.